Tuesday 25 March 2014

Tan Sri Tony Fernandes

Tan Sri Tony Fernandes
 


Latar belakang

Tan Sri Tony Fernandes dilahirkan pada 30 April 1964 merupakan seorang pengasas syarikat Tune Air Sdn Bhd. Anak kelahiran Kuala Lumpur ini merupakan anak kepada Stephen Edward Fernandes dan ibunya Ena Dorothy Fernandez. Sejak dari kecil, beliau sering mengikuti ibunya ke konvention dan perjumpaan perniagaan memandangkan ibunya adalah pengedar Tupperware. Mungkin dari sinilah menyemai semangat berniaga dalam dirinya.

Lulusan Epsom kolej dan London School of Economics pada 1987 ini kemudiannya bekerja sebagai juruaudit dengan syarikat Virgin Atlantic. Beliau kemudiannya dinaikkan pangkat menjadi financial controller untuk Richard Branson's Virgin Records di London pada 1989. Setelah mendapat Associate Member of the Association of Chartered Certified Accountants (ACCA) pada 1991 dan menjadi Fellow Member pada 1996, beliau pulang ke Malaysia dan menjadi Managing director di Warner Music. Pada waktu itu, beliau merupakan Managing Director termuda dan hasil daripada prestasi cemerlang beliau dilantik menjadi South East Asian regional vice-president utk Warner Music Group sekitar 1992-2001.

Pengalaman dalam kejayaan


Beliau kemudiannya meletakkan jawatan bagi mengejar cita-citanya untuk menjalankan perniagaan dalam industri penerbangan. Permohonan lesen utk membuka syarikat penerbangannya ditolak pada waktu itu. Beliau tidak berputus asa dan segalanya bermula apabila peluang yg dibuka oleh Datuk Pahamin A. Rejab, bekas secretary-general of the Malaysian Domestic Trade and Consumer Affairs Ministry yang membawa beliau bertemu dengan Tun dr Mahathir Muhamad tentang perancangan beliau membeli Air Asia pada waktu itu.

Keadaan Air Asia yang merupakan syarikat kolomerat milik kerajaan malaysia dan DRB hicom sangat kritikal. Dengan Hutang yang menimbun sekitar USD11juta, Tony menawarkan diri untuk membeli syarikat ini beserta hutangnya sekali. Pembentangannya tentang wawasan dan pelan pemasaran yg akhirnya membuka hati Tun dr mahathir untuk memberikan kepercayaan kepada beliau tidak dipersia-siakan. Beliau bergolok gadai untuk membeli pesawat bagi menjalankan operasi syarikat dan keadaan pada waktu itu semakin parah memandangkan kejadian 11 September 2001 yang membuatkan orang ramai takut untuk menggunakan kapal terbang sebagai pengangkutan.





Rahsia kejayaan

Beliau tidak mengalah tetapi memandang keadaan ini dari sudut positif. Beliau mendapati, selepas 11 september, "leasing cos" menurun 40% dan lambakkan perkerja berpengalaman dalam industri ini meningkat. Pada waktu ini beliau dapat melihat dari pelbagai sudut dan aspek bagi mengurangkan harga kos penerbangan dan menawarkan harga yg menarik kepada pelanggan. Perancangannya berjaya dan Air asia berjaya menarik hati ramai orang yg pertama kali menaiki pesawar penerbangan dan ia menjadi hebahan dan kegilaan tentang tiket tambang murah ini.

Pelan pemasaran yang sempurna melalui Internet juga menjadi untuk Air Asia kerana mengikut kajian, kira-kira 70%-80% pembelian di Internet untuk pasaran Malaysia adalah pembelian tiket kapal terbang Air Asia. Kejayaan beliau semakin luas kepelbagai bidang seperti perhotelan, sukan formula satu dan banyak lagi.


Pencapaian dan anugerah


Pencapaian Fernandes yang terbesar ialah pemulihan syarikat AirAsia sebagai sebuah syarikat penerbangan antarabangsa. Sebelum dia memasuki perindustrian ini, negara-negara di Wilayah Asia Tenggara Selatan tidak mempunyai sebarang persetujuan Langit Terbuka. Pada pertengahan tahun 2003, Fernandes telah meminta Dr Mahathir untuk mengemukakan cadangan persetujuan itu kepada negara Thailand, Indonesia dan Singapura. Atas permintaanya, dia mencapai kejayaaan dalam mendapat hak pendaratan, bukan sahaja untuk AirAsia, tetapi juga untuk syarikat-syarikat penerbangan tambang rendah yang lain.
Ferdandes juga berjaya merevolusikan perindustrian penerbangan serantau melalui penerbangan tambang rendah. Sekarang, terdapat beberapa syarikat penerbangan tambang rendah di wilayah ini, iaitu:
  • Tiger Airways, sebuah syarikat Singapura yang dimiliki oleh Singapore Airlines;
  • Penggabungan syarikat Valuair dari Singapura, dengan JetStar yang dimiliki oleh Qantas Airways dari Australia;
  • Nok Air, sebuah syarikat Thailand; dan
  • Lion Air, sebuah syarikat Indonesia.
Fernandes telah menerima banyak anugerah, termasuknya:
  • "Siri Pengkhayal-Pengkhayal dan Kepimpinan" (Visionaries & Leadership Series) oleh International Herald Tribune, sebuah syarikat suratkhabar di Amerika Syarikat, bagi kerjanya yang cemerlang di syarikat AirAsia;
  • "Ketua Syarikat Malaysia bagi Tahun 2003" (Malaysian CEO of the Year 2003) pada Disember, 2003 — sejenis anugerah tertinggi yang sehingga kini, hanya diberikan kepada sembilan pengusaha di Malaysia oleh American Express dan Business Times. Anugerah ini diberikan kepada Fernandes bagi mengakui prestasi pengusahaan dan kemahiran pengurusannya di kalangan pemimpin-pemimpin syarikat-syarikat Malaysia;
  • "Pengusaha Baru Malaysia Yang Terutama Bagi Tahun 2003" (Emerging Entrepreneur of the Year - Malaysia 2003) pada tahun 2004;
  • "25 Bintang Asia" (25 Stars of Asia) oleh Business Week pada tahun 2005.
 
 
Tune Hotel di London


1 comment:

  1. Wynn Resorts announces reopening of Encore Boston Harbor
    Wynn Resorts on 밀양 출장마사지 Thursday announced 대구광역 출장안마 the reopening of Encore Boston Harbor. It 군포 출장샵 was a major milestone in 김포 출장마사지 Las 순천 출장마사지 Vegas-style

    ReplyDelete